Om te kunnen bellen met VoIP heb je een SIP trunk nodig. Zo\'n account kun je aanvragen bij een ITSP (Internet Telephony Service Provider), vraag hun om een trunk of een sip account.
Een SIP trunk dien je in je VoIP telefoon of je VoIP telefooncentrale in te programma zodat je de trunk kan gebruiken om naar buiten te bellen. Vanaf dat je dit hebt ingesteld kun je voordeliger gaan bellen naar andere telefoonnummers.
Wil je dat mensen jouw ook kunnen bellen moet je een zogenaamd DID nummer aanvragen bij je ITSP en dit laten uitkomen aan je SIP trunk. De meesten vragen een maandelijkse vergoeding hiervoor. Vaak zul je verrast zijn hoe laag deze kosten zijn in vergelijking met de abonnementskosten die je gewend bent van telefoonbedrijven. Had je vroeger 1 lijn bij analoog, 2 kanalen bij ISDN en 30 kanalen bij ISDN30 heb je deze beperking niet bij VoIP (mits je IP PBX dit ondersteund). Als je niet meer de beperking van lijnen of kanalen hebt kun je je voorstellen dat je kunt besparen op de abonnementsgelden die je voorheen aan het telefoniebedrijf moest betalen.
Bij het vergelijken van VoIP aanbieders kun je het beste even alle verschillende diensten naast elkaar leggen om een goede keuze te kunnen maken. Je moet zelf even kijken of je een bepaalde dienst via je eigen telefooncentrale wilt regelen of beter extern kunt betrekken. Kijk even na of de helpdesk het nivo aankan die jij als eis stelt.
Kijk of alle functionaliteiten die nodig zijn, ook beschikbaar zijn. CallerID, 0800- en 0900-nummers, faxen, enz.
Er zijn VoIP aanbieders die een limiet op de trunk hebben aangezet van 4 gesprekken die tegelijkertijd kunnen gevoerd worden. Je zou dit opmerkelijk kunnen noemen. De kracht zou juist moeten zijn dat hier geen beperking opzit. Let hier goed op om vervelende situaties te voorkomen.
Welke codecs ondersteunen je providers. Het kiezen van de juiste codec kan ervoor zorgen dat je capaciteit bespaard door de compressie die de codec kan verzorgen. De naamgeving van VoIP codecs wordt meestal aangegeven met G.7xx. Er is een verschil in prijsverhouding tot kwaliteit en comprimeer mogelijkheden. Een dure codec zorgt er meestal voor dat je met goede kwaliteit minder capaciteit nodig hebt. Lees na in de specificaties of de IP centrale en SIP telefoons dit wel aankan. Het transcoderen van codecs kan een intensieve belasting zijn voor je VoIP telefooncentrale. Mocht je server dit makkelijk aankunnen qua processorkracht heb je geen zorgen te maken. Het zou niet zo moeten zijn dat de processor zoveel bezig is met het transcoderen dat er voor andere belangrijke taken te weinig tijd overblijft om alles goed te verwerken. Vraagt dit anders na bij jouw eigen VoIP consultant die je goed advies kan geven. Op internet vind je natuurlijk ook genoeg materiaal om hierover te lezen mocht je het zelf willen uitzoeken. Wellicht in de nabije toekomst hier eens een artikel over schrijven.
Een laatste tip die ik wil geven die misschien wel de belangrijkste is, is dat je moet nakijken hoelang je vast zit aan die VoIP aanbieder contractueel. Hoe gaat het als je wilt overstappen naar iemand anders. Lees de voorwaarden door om verrassingen te voorkomen.
Wil je meer weten over VoIP en de verschillende VoIP aanbieders, kijk op Adinets!
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten