zondag 12 juli 2009

Mag je kwaliteit verwachten bij VoIP?

Men vraagt mij wel eens of het terecht is als men kwaliteit verwacht bij VoIP. Als alles goed is geimplementeerd zal bellen via VoIP een hogere kwaliteit leveren als traditioneel bellen.

Omdat vanaf het begin tot einde van het traject alles digitaal is zal het gesprek ruisvrij en dus zeer helder klinken. Er is geen kraken of ruis tijdens het gesprek. Sommige centrales hebben extra ruisgeluid toegevoegd om tijdens de pauzes van het gesprek geen doodse stilte te krijgen, mensen denken dat de lijn dat \'dood\' is terwijl dit niet zo is.Een analoge telefoon kan ongeveer 20% van ons gehoorbereik overbrengen, rond de 3000 Hz. Diverse codecs ondersteunen wel tot 44100 Hz bij VoIP. Dat bereik is gelijk aan de CD. De geluidskwaliteit is dus goed te noemen. Je telefoontoestel moet wel van goede makelij zijn om dit te kunnen benutten. Gebruikers die klagen dat VoIP niet kwalitatief genoeg is zullen dit baseren op gebruikerservaringen die niet met de realiteit gelijk zijn. In simpele bewoordingen. Wat men ervaart hoeft niet het probleem te zijn. Zo kan een gebruiker denken dat het toestel kapot is terwijl het misschien een instelling is in de centrale.

Als er gesprekken onderbroken worden zal de gebruiker de conclusie trekken dat VoIP niet goed werkt terwijl het om een verkeerde instelling gaat waardoor VoIP dus een slecht imago krijgt. Dit soort onderbrekingen zijn meestal het gevolg van te langzame servers of te langzame verbindingen.

Vaak doen de gebruikers conclusies trekken bij hun negatieve ervaring die eigenlijk niets met VoIP op zich te maken hebben. Men veroordeelt VoIP terwijl men de VoIP consultant moet aanspreken. Zo is het mogelijk dat een ISP geen goede constante snelheid bied en daardoor er geen goed VoIP gesprek kan voeren. Het kan ook zijn dat men een formidabele internetaansluiting heeft maar een te trage server.

Het kan zelfs zo zijn dat je een goede verbinding hebt, een snelle server maar dat je de verkeerde codec hebt gekozen en dat het daardoor misgaat. Het hangt af van hoeveel van de factoren jij goed in controle hebt of je VoIP als plezier of last zult ervaren. VoIP consultants zullen alle factoren onder controle moeten hebben en de klant goed informeren.

Vaak kom je toch tegen dat men vasthoud aan een slechte router met alle gevolgen vandien. De router kon geen prioriteiten instellen d.m.v. QoS. Met als vervelende eigenschap dat als een gebruiker iets begon te doen op internet de uploadsnelheid de rest van de bandbreedte opslokte en zo de VoIP gesprekken onderbroken werden. Het is dus van belang dat de VoIP consultant zijn checklist aanpast en ook de router goed doorlicht. De router is natuurlijk essentieel in dit traject. De oplossing was dan ook de router vervangen door een model welke wel QoS en VoIP ondersteund.

Kwaliteit en VoIP zijn dan wel niet synoniemen, maar je mag wel goede kwaliteit verwachten van een VoIP gesprek. Voor meer info over de beste manier om dit te bereiken, kijk op Adinets.com.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten