Welke verrassingen zul je tegenkomen bij een goede implementatie van een VoIP systeem?
Je moet van te voren een aantal dingen regelen. Je moet een aantal dingen met prioriteit voorrang geven voordat je als een dwaas ergens begint.
Een van de dingen die je zult moeten weten is hoeveel gebruikers tegelijkertijd telefoongesprekken zullen gaan voeren. Even belangrijk is het aantal gesprekken die binnenkomen op hetzelfde moment. Ik hoor je jezelf afvragen waarom dit zo belangrijk zou kunnen zijn? Zonder deze feiten kun je geen berekening maken van de minimale benodigde bandbreedte die er nodig is om de gesprekken goed te kunnen voeren zonder onderbrekingen door te weinig capaciteit. Een goed werkende VoIP setup staat en valt bij een belangrijk feit. Namelijk de beschikbare uploadsnelheid. Als dit te weinig is zal de werking teleurstellend zijn. Als je provider een symmetrische verbinding kan aanbieden kun je in veel gevallen deze het beste nemen. Waarbij de uploadsnelheid gelijk is aan de downloadsnelheid. Eigenlijk zijn alleen de professionele internetaansluitingen symmetrisch. Mocht je geen symmetrische aansluiting kunnen krijgen of willen aanschaffen dien je te kijken dat de uploadsnelheid voldoende is.
Je moet gaan kiezen hoe de gebruikers gaan bellen of gebeld gaan worden. Je kunt dit regelen via een SIP telefoontoestel (SNOM, Siemens, Aastra, Cisco, etc...) die op hun buro staat of via een Softphone die op hun computer wordt geinstalleerd. Je kunt zo flink besparen. 100 telefoontoestellen aanschaffen kost meer dan 100 softphone. Dit is ook afhankelijk van de nodigde functie\'s en wensen. Let op dat je hier niet voor de goedkoopste oplossing kiest en later tot de ontdekking komt dat de softphones tekortkomingen hebben en dan ineens in kapitaalsvernietiging veranderd. Dat zou zonde zijn.
Een goede VoIP telefooncentrale, ook wel IP PBX systeem genoemd, kies je niet zomaar even. Bekijk goed de wensen en mogelijkheden met een oog naar de toekomstige wensen en doorgroei mogelijkheden.
Wil je voicemail aanbieden, wil je afdelingen kunnen maken, moet een binnenkomende gesprek worden opgezocht in een database en getoond worden op het scherm van de medewerker, doorschakelingen, voice-response, hunt groepen, agent groepen en ga zo maar door.
Vraag aan je systeembeheerder of je een extra server nodig hebt of de huidige genoeg capaciteit heeft om deze taak erbij te doen.
Laat dit niet je neefje of buurman doen. Of ze moeten al een, bewezen in eerdere implementaties, ervaren VoIP expert zijn. Je hebt een professional nodig die thuis is in VoIP. Veel van deze factoren zijn te belangrijk om er licht over te denken. Als één van deze factoren niet goed werkt heb je kans dat de VoIP setup als een kaartenhuis in elkaar valt.
Wil je meer weten over de mogelijkheden van VoIP en het VoIP setup proces? Kijk op het artikel via de link.
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten