Als jij je afvraagt wat internet met VoIP heeft te maken weet je schijnbaar niet dat VoIP een afkorting is. VoIP is een veelgebruikte afkorting in het Engels. Voluit geschreven betekend VoIP dan ook Voice over IP. Vooral om het laatste woordje gaat het. Laat dit nu toevallig ook een afkorting zijn. IP is de afkorting voor Internet Protocol. Nu zal het wat duidelijker zijn. Als je Voice over IP vrij vertaald zie je diverse vertalingen, spraak over internet. Zelf vind ik internetbellen of bellen via internet beter klinken.
Hoe werkt dit dan? Als je een telefoongesprek gaat voeren zijn er diverse mogelijkheden van situaties. De situaties verschillen bijvoorbeeld als je naar een mede VoIP gebruiker belt of iemand die een analoge telefoonaansluiting heeft. De communicatie bij een gesprek van VoIP naar VoIP zal helemaal over internet verlopen. Een gesprek van VoIP naar analoog zal het grootste deel over internet gaan maar zal dan internet moeten verlaten. Laatste situatie moet je dus realiseren dat de verbinding ook gedeeltelijk over het traditionele telefoonnetwerk gaat. Jouw centrale of ITSP heeft hier geen controle over.
Laten we eerst de situatie VoIP naar VoIP bekijken. Als je IP centrale goed is ingesteld kun je een gesprek starten door het intikken van iemand z\'n SIP accountnummer of e-mailadres. Wel zal in de DNS bekend moeten zijn dat men SIP-gesprekken kan maken. E-mailadress kunnen gekoppeld worden aan SIP-accounts. Je netwerkbeheerder kan je hierbij helpen. Je zult sowieso een domein moeten koppelen aan de SIP-nummers. Zodra jij iemand anders belt op VoIP gaat een protocol voor jou kijken of deze wel beschikbaar is. Het protocol wat dit verzorgt het SIP. SIP staat voor Session Initiation Protocol. SIP is een protocol dat zijn oorsprong heeft van HTTP, een welbekende onder de protocollen van internet. Je ziet ook dezelfde foutmeldingen en bevestigingen terugkomen in de logfiles. Indien je een persoon gaat bellen zal SIP in eerste instantie een INVITE versturen. Zodra de gebelde partij het gesprek accepteert zal SIP een melding 200 OK terugzenden. Als je wat langer met protocollen bezig bent herken je dezelfde melding in HTTP. Dan stuurt jouw SIP weer een ACK, dit is een bevestiging. (ACK van Acknowledge, bevestig)
Moeilijkheid bij SIP is de aanwezigheid van firewalls vooral het toewijzen van dynamische poorten m.b.t. UDP en NAT zijn een hekel punt. Fabrikanten hebben hier een oplossing voor verzonnen. Je ziet dat men kiest voor een SBC, Session Border Controller, of het gebruik van STUN. STUN heeft niet mijn voorkeur. STUN is ingewikkeld te analyseren, soms zelfs een onbegonnen zaak.
Bij het tweede scenario gaat het begin eigenlijk hetzelfde. Bij het kiezen van een traditioneel telefoonnummer zal SIP zien dat het niet om een VoIP gesprek gaat en zal doorgeven via het kiesplan de juiste carrier te kiezen. Zodra het signaal de carrier verlaat heb je er eigenlijk geen controle meer over. Het gebeurd wel eens in de praktijk dat een telefoon blijft rinkelen maar aan de andere kant rinkelt niets. Hierdoor krijg je verwarring. Meeste IP PBXen hebben hiervoor een timeout of een lusbescherming ingebouwd wat handig is anders blijven gebruikers eindeloos wachten terwijl in feite niets gebeurd.
Je mag wel de conclusie trekken dat VoIP niet voor niets een verwijzing heeft naar het Internet Protocol. Als je geinteresseerd bent in protocollen. Lees dan artikelen over SIP en RDP. Dit gaat dan dieper op deze materie in.
Wil je meer weten over VoIP en Internet, kijk dan op Adinets.com!
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten