Voordat ik het wil hebben over de functionele voordelen bij het gebruik van een VoIP telefoon wil ik eerst een ander voordeel benadrukken. Bij het invoeren van een VoIP telefoon zul je merken dat het een belangrijk voordeel is dat je niet beperkt bent tot het gebruik van een merk. Moest je in het verleden bepaalde modellen en merken telefoons aan je centrale koppelen kun je tegenwoordig elk model of merk VoIP telefoon gebruiken mits deze het SIP-protocol ondersteund (eigenlijk alle VoIP telefoons behalve Skype die hun eigen standaard gebruiken) met daarbij de beperkingen die je wel bekend voorkomen zoals hoge prijzen, weinig flexibiliteit (je kunt ze niet even in een andere lokatie insteken omdat daar misschien weer een ander model en/of merk centrale staat.).
Je kunt door deze vrijheid ook zelf kiezen of je voor budget of kwaliteit gaat. Je kunt zo ook budgetair goedkoop starten en later de goedkopere telefoons vervangen door duurdere waar men meer functionaliteiten of kwaliteit nodig heeft voor hun werkzaamheden. De goedkopere telefoons zijn per definitie geen kapitaalsvernietiging. Je kunt deze later op andere plekken inzetten waar bepaalde functies niet noodzakelijk zijn.
Bij het kiezen van een juiste VoIP telefoon dien je wel even te kijken of de functionaliteiten en technische specificaties voldoen aan de mogelijkheden van je centrale. Je hebt weinig inlevingsvermogen nodig om te snappen dat een VoIP telefoon zonder lampjes geen lampje kan laten knipperen als de centrale meld dat er een nieuw voicemailbericht is. Op de website van de IP PBX software kun je meestal lijsten vinden waar de mogelijkheden van de centrale i.c.m. bepaalde VoIP toestellen staan beschreven.
Een bijkomend voordeel bij het gebruik van een VoIP telefoon via een goede aanbieden is het omlaag brengen van de kosten. Vaak is het zelfs zo dat je abonnementsgelden enorm omlaag gaan omdat bellen via VoIP niet per lijn gaat maar via je capaciteit van je internet verbinding. Dat kunnen 3 telefoontjes tegelijkertijd zijn maar ook 60. Mensen die op kantoor ISDN30 gebruiken weten misschien de kosten die ze maandelijks hebben. Deze abonneekosten bespaar je dan uit.
Je hebt ook nog de keuze uit een hardwarematige (apparatuur) VoIP telefoon of een softwarematige, ook wel softphone genoemd. Op een moderne mobiele telefoon, soms SmartPhone genoemd, kun je meestal wel een softphone installeren. Zo kun je dan gesprekken doen en ontvangen, ongeacht waar je je bevindt op dat moment.
Als je veel informatie over VoIP wilt vinden kun je het beste beginnen bij de site van Adinets. Vooral de artikelen over voip telefoons zijn bijzonder de moeite waard.
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten