donderdag 11 juni 2009

IVR en Voip, wat is het verband

IVR is de afkorting voor \'Interactive Voice Response\'. Vrij vertaald betekend dit in het Nederlands \'Interactief Stem Beantwoording\'. Een stemcomputer of spraakcomputer die antwoord tracht te geven.

Sommige mensen gebruiken de term IVR en Auto Attendant door elkaar heen. Feitelijk zijn het 2 afzonderlijke termen die je steeds vaker tegenkomt bij VoIP. IVR wordt bij VoIP vooral ingezet voor doelgerichte taken. Een Auto Attendant laat de beller gemakkelijk doorverbinden of een tekst horen.

De aansturing van een IVR gebeurd door DTMF je keuze te maken. Je tikt bijvoorbeeld de nummers van je postcode in via je telefoon. Een steeds meer opkomende invoermogelijkheid is met je stem. Stemherkenning zorgt ervoor dat de juiste keuze word gemaakt. Je spreekt gewoon je postcode in en de IVR zal herhalen wat je vermoedelijk heb gezegd en kun jij dit bevestigen (of niet). De verwachting is dan ook dat in de toekomst enkel via stem en eventueel via video de beller zijn keuze mogelijk maakt, wat op ten duur DTMF overbodig zal maken. De verwachtingen van Interactive Voice and Video Response (IVVR) zijn hoog en belovend. Fabrikanten zijn flink bezig met de ontwikkeling hiervan. De mogelijkheden aan toepassingen hierbij zijn oneindig. Je kunt een instructie-video laten zien. Er zijn zelfs IVVR\'s in testfase die de gelaatsuitdrukking van de beller aftast om te kijken of de beller gelukkig of verbaasd (komt niet uit de keuzes) is. Hierdoor zullen de gebruikers sneller en dus tevreden worden geholpen en neemt fraude af. In de toekomst zal bij de vraag stil moeten worden staat hoe de privacy rondom IVVR geregeld moet gaan worden.

Misschien heb je zelf al met IVR te maken gehad terwijl je dit toen waarschijnlijk als een Auto Attendant kwalificeerde. Ik noem hier een paar IVR toepassingen (vaak via VoIP) op die je wel een plek kunt geven. De bekende talentenjachtprogramma\'s op TV zoals Idols, Holland Got Talent, X-factor, etc...die je de mogelijkheid geven om te stemmen op een kandidaat, een bestelling doen, opvragen van het weerbericht.

Een IVR oplossing kan op verschillende manieren geimplementeerd worden. Op je eigen lokatie, bij een telecom-operator of je huurt het. Dit laatste word ook wel Virtual IVR of Hosted IVR genoemd.

Vaak lijkt het instellen van een IVR kinderspel. Vooral omdat tegenwoordig de software door zijn eenvoud de drempel heeft verlaag maakt men de fout dat dit gemakkelijk is. De teleurstelling is dan vaak uiteindelijk groot. Het goed implementeren staat en valt bij het begrijpen van de beller. Je volstaat niet met een paar simpele stappen in te stellen en hier van uitgaan dat de beller ook zo denkt. Als de balans niet juist is krijg je onbegrip en een volkomen nutteloos systeem wat je uiteindelijk klanten gaat kosten. Je wilt niet dat jouw bellers ook een koude rilling over hun rug krijgen als ze jouw IVR eraan krijgen. Ze moeten die angst van het verleden vergeten. Een aantal bedrijven hebben tijd en geld geinvesteerd in het goed regelen van hun IVR. Voorbeeld van goede implementatie\'s zijn te vinden bij vliegmaatschappijen, softwareleveranciers en bijvoorbeeld informatie opvraag servicenummer (de tijd, het weer, telefoonnummers opvragen). Je krijgt de IVR, geef wat gegevens en krijgt meteen wat je moet krijgen. Bepaalde bedrijven hebben geen andere keuze dan hun ingestelde IVR. Je hebt dan geen keuze om iemand te spreken. Bedrijven die klantvriendelijkheid hoog in hun vandaal hebben staan bouwen wel een optie in het keuzemenu in om doorverbonden worden met een assistent die je kan begeleiden. Ben je bekend dan heb je in no-time wat je wilt hebben, ben je een nieuwe klant of onbekend met het systeem kun je toch menselijke assistentie krijgen. Het beste van de twee werelden.

Meer weten over VoIP en zaken die daaraan zijn gerelateerd, zoals ivr, kijk dan op de site van Adinets. Een onafhankelijke adviesbron voor VoIP nieuws en feitjes.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten