Als regelmatige VoIP gebruiker ben je steeds vaker bewust van nieuwe nuttige functionaliteiten die een IP PBX centrale bied.
Moet je in het verleden genoeg telefoonlijnen hebben en eventueel bedrijven inhuren om een televergadering op te zetten gaat dit nu eenvoudiger. VoIP zorgt dat de instap lager is dan voorheen. VoIP conference is dat je met meerdere mensen tegelijkertijd met elkaar belt in groepsverband. Een veelgebruikt synoniem voor VoIP conference is televergaderen. Een persoon begint de vergadering en zal deelnemers uitnodigen om deel te nemen aan de VoIP conference. Men neemt dan deel aan de vergadering door te luisteren en eventueel te spreken. Als je een klant uitnodigt kun je daarna collega\'s van andere afdelingen erbij betrekken om aan het gesprek deel te nemen. Je kunt hier tijd mee besparen voor alle genodigden. Veel VoIP conference systemen bieden de mogelijkheid om de teleconference op te nemen zodat je kunt leren van de gesprekken of de kwaliteit kunt monitoren. De opgenomen bestanden zijn meestal in het formaat WAV of MP3 die je gemakkelijk op een computer kunt afspelen.
Sta je op het punt om een keuze te maken bij een Hosted PBX provider of een eigen VoIP software IP PBX bekijk dan goed om de wenselijke mogelijkheden aanwezig zijn. Wil je enkel dat \'interne\' gebruikers VoIP conference kunnen gebruiken? Ga je VoIP conference ook aanbieden aan bellers die extern zijn van je bedrijf? Middels VoIP of een traditionele telefoonlijn? Gaan deze externe mensen inbellen via een gratis 0800-telefoonnummer, tegen betaling via een 0900-telefoonnummer of op een gewoon telefoonnummer zoals bijvoorbeeld 020-xxxxxxx? Wil je de mogelijkheid dat men een PIN-code zet op een vergadering zodat er geen ongenode gasten in de conference komen. Bekijk voor je eigen situatie of je de mogelijkheid voor een operator belangrijk vind. Een operator zorgt dat de gesprekken gestroomlijnd verlopen. De operator kan een beller uit de vergadering verwijderen, geluid dempen en nog veel andere mogelijkheden (denk aan doorverbinden met klachtenafdeling, sales afdeling, infobalie, etc....)
Sta stil bij het feit dat de hoeveelheid deelnemers in verband staat met hoeveel bandbreedte (capaciteit) je nodig hebt. Je netwerkbeheerder kan dit uitrekenen. Zo voorkom je dat de VoIP conference zonder vervelende onderbrekingen kan plaatsvinden. Als je op kantoor zit en je hebt zelf een IP PBX zal je LAN wel redelijk veel (100+) mensen tegelijkertijd aankunnen, zodra internet om de hoek komt kijken moet je toch even laten uitrekenen om teleurstelling te voorkomen.
Wil je meer weten over een voip conference organiseren of alle dingen die je met voip kunt doen, dan kun je het beste kijken op de site van Adinets.
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten